“Wat werken bij Picnic anders maakt, zijn de mogelijkheden en kansen die je hier krijgt”
Yannick Schalken (31) is maintenance manager bij Picnic. Met 65 bezorghubs en 7 fulfillment centers heeft de online-supermarkt de laatste jaren veel terreinwinst geboekt. Willen de elektrische autootjes van Picnic 7 dagen per week boodschappen kunnen bezorgen, moet er achter de schermen veel gebeuren. De distributiecentra worden dan ook steeds meer geautomatiseerd waardoor de vraag naar technisch personeel groeit.
“Ik ben eigenlijk begonnen als automonteur”, begint Yannick. “Nadat ik autotechniek had gestudeerd en als monteur gewerkt had, wist ik niet zo goed wat ik verder wilde doen. Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond voordat ik door een vriend getipt werd voor een technische rol bij een geautomatiseerd warehouse in de voedselindustrie. Hier heb ik wat stappen gezet voordat ik ging nadenken hoe ik mezelf verder kon ontwikkelen. Een rol als teamleider ging mij goed af en ik
wilde hier graag meer over leren. Omdat dit niet kon binnen deze organisatie ben ik naar een aardappel verwerkende fabriek gegaan.”
Yannick ging als junior teamleider aan de slag bij een groot aardappelverwerkingsbedrijf. “De technische dienst was net gereorganiseerd. Er was een maintenance manager met drie teamleiders. Omdat alles nog ontwikkeld moest worden, begon ik zonder team. De eerste maanden heb ik vooral storingen opgelost en onderhoudsplannen gemaakt. Alles vanuit nul kennis en ervaring. Uiteindelijk hebben we de eerste monteur aangenomen waardoor ik me meer
kon focussen op het ontwikkelen van de afdeling”, legt Yannick uit. Later zal blijken dat deze ervaring goed van pas gaat komen.
Overstap naar Picnic
Yannick werkt bij Abbott en heeft de opleiding maintenance management afgerond bij Avans+ wanneer Picnic contact zoekt. “Op een gegeven moment stuurde Picnic mij een bericht omdat ze een ervaren maintenance persoon zochten”, zegt Yannick. Hij gaat verder: “Ze vroegen of ik als teamleider bij het distributiecentrum in Dordrecht wilde werken. Dit was voor mij eigenlijk een stap terug qua ontwikkeling. Toch ben ik met Picnic in gesprek gegaan omdat ik eigenlijk wel benieuwd was naar de mogelijkheden. Het is natuurlijk een jong en snelgroeiend bedrijf. De start-up tijd is wel voorbij.”
“Uiteindelijk hebben we besloten dat ik de eerste technische dienst op zou zetten in Dordrecht. Daarna zou ik hetzelfde doen voor alle andere vestigingen. De TD in Dordrecht staat nu redelijk en de volgende zit alweer in de pijplijn. Het is ontzettend gaaf om vanaf scratch te beginnen en alles te kunnen ontwikkelen zoals je zelf wilt. Ik denk dat dit Picnic ook wel onderscheidt van andere werkgevers. Omdat Picnic zo snel groeit zijn er ongelooflijk veel kansen. Daarnaast is ook alles qua techniek helemaal nieuw. Als je hier binnenkomt en je best doet, zijn de mogelijkheden eindeloos”, vertelt Yannick.
De wil om te slagen
Over de vraag wat iemand nodig heeft om binnen de technische dienst van Picnic succesvol te zijn hoeft Yannick niet lang na te denken: “Het eerste waar ik aan denk is de wil om te slagen. Je kunt wel een pleister plakken maar daarmee los je niet het onderliggende probleem op. Wat is nu de oorzaak van een storing? En wat kan ik doen om dit te voorkomen? Wees proactief en vraag jezelf af waarom dingen gebeuren. Dat is denk ik het belangrijkste.”